Mit tehetünk, az extrém hideg esetén?

Az extrém hideg szempontjából különösen nagy kockázatnak vannak kitéve az idősek, csecsemők, kisgyermekek, tinédzserek, krónikus betegségben szenvedők, fizikálisan vagy mentálisan korlátozottak, szociálisan hátrányos helyzetűek, hajléktalanok.

Tanácsok a hideg hatásának mérséklésére:

  • A hideg hatásait megelőzhetjük megfelelő öltözködéssel, meleg ételek és italok fogyasztásával. Tömény alkoholos italok fogyasztása nem ajánlott, növeli a perifériás hő leadást, elősegíti a kihűlést!
  • A nagy hidegben az idősek lehetőleg ne menjenek a szabadba, és a megfelelő belső hőmérsékletet is biztosítani kell.
  • Ha fázik, vacog, fájdalmat vagy zsibbadást érez – ezek már a kihűlés vagy a fagyás előjelei! Előzze meg a további lehűlést testmozgással, vagy menjen belső térbe melegedni.
  • Ne fogjon meg hideg tárgyakat csupasz kézzel, viseljen kesztyűt!
  • Mínusz 10 fok alatt feltétlenül viseljen kesztyűt!
  • Krónikus betegségben szenvedők lehetőleg ne tartózkodjanak hosszú ideig a szabadban extrém hideg időben. Kérjék ki a kezelőorvos tanácsát a gyógyszerek adagjának esetleges módosításáról!
  • A hidegben is fontos legalább napi 2 l vagy több folyadék fogyasztása, ha kültérben sportol vagy dolgozik.
  • Öltözzön megfelelően: védje magát a széltől és az átnedvesedéstől. A nedves ruhákat minél előbb váltsa át. Viseljen természetes alapanyagú gyapjú vagy pamut alsó ruházatot.
  • Különösen figyeljen arra, hogy megfelelő cipőt, csizmát viseljen, mert a lábfej hamar lehűl, lábujjak könnyen szenvedhetnek könnyebb-súlyosabb fagyási sérüléseket! Hasonlóan védje kezét és a fejét is.
  • Ha autóval utazik, vigyen magával meleg takarót, termoszban meleg folyadékot!
  • A lakáson belül is öltözzön rétegesen, a lábait is védje gyapjú zoknival, viseljen papucsot.
  • Tegyen szőnyeget a padlóra, a nem tökéletesen záró nyílászárók elé, ablak közé helyezzen párnát, szőnyeget.

Miről ismerhetjük fel a kihűlés jeleit?

Enyhe hideg esetén végtagjaink hidegek. Ha már vacogunk, a testünk hőmérséklete jelenősen csökkent. Ha fájnak a végtagjaink és mozgásunk, figyelmünk lassul, ez már a súlyos kihűlés előjele, mozgással, vagy melegedő hely felkeresésével kell megelőzni a további kihűlést.

Zsibbadás a kéz- és lábujjakban: fagyási sérülés kockázata fokozott!

Sápadt arc és halvány bőr: a  hideg hatás jelei: haladéktalanul kezdje melegíteni az adott testrészt (pl. dörzsöléssel).

Ha a hidegben ritmuszavart, mellkasi fájdalmat, légszomjat érez, hívjon orvosi segítséget. Ilyenkor nem szabad továbbfolytatni a fizikai aktivitást, mert az súlyosbíthatja állapotunkat!

(ÁNTSZ)