Figyelem! Őzek az utakon!

Zum Themendienst-Bericht "Auto/Verkehr/KORR/" von Heiko Haupt vom 30. August: Wildwechsel ist im Herbst besonders kritisch - die Tiere sind in der Dämmerung schwieriger zu sehen, der Bremsweg ist länger. (Die Veröffentlichung ist für dpa/gms-Themendienst-Bezieher honorarfrei. Quellenhinweis: "TÜV Süddeutschland/dpa/gms")

Megkezdődött az őzek násza. Ilyenkor fokozott figyelemmel közlekedjünk az utakon.

Július közepétől néhány héten át bármikor találkozhatunk úttestre kifutó őzekkel. Az ok: megkezdődött az őzek násza, és ilyenkor az egyébként szelíd és óvatos vadak veszélyérzete jelentősen lecsökken. Az őz egyike legelterjedtebb hazai vadállatainknak, gyakorlatilag az ország teljes területén előfordulnak. Az őz az erdők és kisebb erdőfoltokkal tarkított mezőgazdasági területek mellett a nádasokat, és a magas füves bozótos területeket is kedveli.

A következő hetekben gyakran találkozhatunk őzekkel az utak környezetében, és gyakori jelenség, hogy az egymást kergető őzek – a veszélyérzet teljes hiányában – az utakra is kifutnak. Ennek oka az őszek nászában rejlik. Az őzek párzási időszaka általában július második felében kezdődik, s augusztus közepéig tart. Ilyenkor az intenzíven és kiszámíthatatlan irányban kergetőző őzek bármikor keresztezhetik a közúton közlekedők útját. Ennek következtében a vadelütéses balesetek száma jellemzően megnő. Érdemes megjegyezni, hogy az üzekedés alatt az állatok nappal is aktívak, figyelmetlenek, így a fokozott balesetveszély nappal is fennáll.

Az őzelütések túlnyomó többségében a vadállat sérül meg, míg a gépkocsiban anyagi kár keletkezik. Időnként azonban olyan vadelütésekről is hallhatunk, melyek személyi sérüléssel, vagy éppen emberi tragédiával végződnek. Ennek oka egyrészt, hogy az elütött vad a szélvédőt áttörve a gépjármű utasterébe csapódik, míg más esetekben a balesetet elkerülni szándékozó autós félre rántja a kormányt, s lehalad az úttestről, vagy összeütközik a szemből érkezővel.

A vadbalesetek megelőzésével kapcsolatban a leginkább ajánlható módszer a figyelem, a fokozott óvatosság, s a csökkentett haladási sebesség (különösen akkor, ha az út mentén, néhány száz méteren belül őzeket látunk). Ha őzet látunk átszaladni az úton, számíthatunk rá, hogy másik is követi, így mindenképp lassítsunk, és ha kell, adjunk hangjelzést! Amennyiben az őz az autó elé ugrik, az egyetlen megoldás a vészfékezés, ezért a sorban haladó járművek vezetőinek különösen ügyelniük kell a növelt követési távolságra is! A kormány hirtelen mozdulattal történő félrerántása nem lehet megoldás, hiszen az a balesetveszély fokozódásával jár (pályaelhagyás, felborulás, menetirány szerinti bal oldalra áttérés, frontális ütközés a szemből érkezővel stb.)

A motorkerékpárral közlekedők jóval védtelenebbek a gépjármű vezetőköz képest. Ezért a motorosok részéről a vadveszélyes útszakaszokon még inkább indokolt a lassúbb és óvatosabb közlekedés, s nem tanácsos a megengedett felső sebességértéket kihasználni.

Időnként előfordulhat, hogy a vadvédő kerítés esetleges hiányosságai, folytonosság-szakadásai miatt az autópályákon, vagy közvetlenül azok mellett vadállatokat látunk. Ilyen esetben nem csak indokolt, hanem egyenesen „kötelező” a lassító fékezés még akkor is, ha közvetlen veszélyt még nem tapasztalunk. Az autópályára tévedt vadállatok ugyanis a kerítéstől nem tudnak a veszélyes zónából kihaladni, s így pánikszerűen a gépjárművek közé rohanhatnak.

Készüljünk fel előre az őzek által okozott veszélyhelyzetekre, s tegyünk meg mindent a balesetek megelőzéséért!

ORFK-OBB